maandag 6 augustus 2012


DE VERTELTAS

Voor het mondeling examen van Nederlands kregen we de opdracht om een verteltas te maken. Maar wat is nu eigenlijk een verteltas? Een verteltas is een kleurrijke tas met daarin een mooi prentenboek.
Mijn verteltas gaat over lieveheersbeestjes.
Voor achtergrondinformatie te verkrijgen over het thema: lieveheersbeestjes, is er een informatief boek aanwezig.

De inhoud van de verteltas brengt verhalen voor kinderen tot leven. Het helpt kinderen spelenderwijs een bepaald thema te begrijpen en stimuleert hen om te ‘lezen’ en ouders om voor te lezen.

Hieronder ziet u mijn verteltas. Ik heb met verschillende kleuren vilt voor de voorkant een bloem en een lieveheersbeestje getekend en uitgeknipt en deze heb ik aan de verteltas genaaid. Voor de achterkant van de verteltas heb ik nog drie kleinere lieveheersbeestjes gemaakt en deze er ook aan bevestigd.



In de verteltas zit ook een mapje met: informatie voor de ouders, een handleiding met de materialen dat in onze verteltas zitten en tot slot een feedbackschriftje waar ouders en/of de kleuters hun ervaringen kunnen inschrijven over de verteltas.




Een verteltas is opgebouwd rond één prentenboek. Ik heb gekozen voor het boek: “Wat het lieveheersbeestje hoorde (Julia Donaldson, illustraties Lydia Monks, J.H. Gottmer, 2010). Hierbij heb ik een bijpassend nevenverhaal: “Superbeestje is al onderweg” (Guido Van Genechten, Clavis, 2011) gezocht, een informatief verhaal: “Ben jij een lieveheersbeestje?” (Judy Allen , illustratie Tudor Humphries, J.H. Gottmer, 2000) en tot slot een rijmboekje "Mijn dikke vriendjes" (Parasol NV, 2005). (Hieronder ziet u de kaften van de vier boeken).













In de verteltas zitten er ook zelfgemaakte spelletjes zoals:
* domino: 1x prentendomino en 1x kleurendomino




* Lieveheersbeestjesspel



* twee puzzels




* een zoekspel
(hiermee zoeken de kleuters in het hoofdverhaal dezelfde tekening als hier op de zoekkaarten)


* Wiskunde spel
(hiermee kunnen de kleuters het juiste aantal stippen aan het lieveheersbeestje geven)


In mijn verteltas zit een voorbeeld van een zelfgemaakt knutselwerkje van een lieveheersbeestje, die je gemakkelijk kan namaken met de kleuters.


En tot slot zit er een handpop van een lieveheersbeestje in de verteltas, zodat de kleuter het hoofdverhaal kan naspelen.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten