maandag 6 augustus 2012

DE WEERKOFFER
Voor het vak WERO werd er van ons verwacht dat we een weerkoffer maakten. Maar wat is dat nu precies zo'n weerkoffer?
Mijn weerkoffer ziet er als volgt uit:
De voorkant

Op de voorkant staan er twee seizoenen op geschilderd.
Allereerst de winter -> met de sneeuwvlokken en ten slotte de
herfst -> met de regen.


De achterkant
Op de achterkant staan de andere twee seizoenen op geschilderd. Allereerst de zomer -> de zon die op je schijnt en ten slotte de lente -> waarbij we de appels in de bomen kunnen plukken.


De omlijsting

Rondom de koffer heb ik verschillende bladeren geschilderd met hun specifieke kleur.
Dit maakt de weerkoffer echt af!


De kleuters duiden de dag en het weer aan.De dagen zijn onderverdeeld in verschillende kleuren, iedere dag heeft een bepaalde kleur. Zo weten de kleuters waar ze de dagen moeten kleven. Er is ook plaats voorzien om een bloem te kleven, ze moeten dan zeggen welke dag het is vandaag en de bloem daar kleven.





Ook heb ik enkele meettoestellen gemaakt zoals:

De windmeter

Als het windstil is zullen we de bloem niet zien bewegen. Maar als er veel wind is, draait de bloem heel snel rond en rond.


De thermometer

De kleuters kunnen zien, aan de hand van de thermometer, hoe warm het is. De temperatuur staat telkens duidelijk aangeduid en staat in verbinding met de prenten. Ze zien dan ook meteen of ze hun dikke winterjas moeten aantrekken of als ze in hun T-shirt kunnen rondlopen.

De pluviometer

De kleuters kunnen aan de hand van de regenfles zien hoeveel het geregend heeft. Ze moeten naar de lijn op de pluviometer kijken, en dan ernaast de legende vergelijken. Zo zien de kleuters meteen als het hard geregend heeft of niet.


De aankleedbeer is voor de kleuters visueel heel handig. Zo kunnen ze samen na het bekijken van de meettoestellen, onze aankleedbeer de juiste kledij aandoen. En zien de kleuters onmiddellijk welke kledij er noodzakelijk is. Onze aankleedbeer heeft zijn eigen tas waar al zijn kledij in zit voor de verschillende seizoenen, zoals een: sjaal, kleed, lange/korte broek, paraplu, regenmantel, enz.


Om de weerman / weervrouw duidelijk kenbaar te maken aan de kleuters heb ik zelf een cape gemaakt, die de kleuter (weervrouw/weerman) mag aandoen. (zie hieronder de foto).



Ik heb bij de weerkoffer nog een kleine bundel van versjes en/of liedjes bijgestopt waarmee je het 'weermoment' kan starten. (Hieronder ziet u er enkele van).



En als allerlaatste heb ik een seizoenskalender gemaakt. Hiermee kunnen de kleuters met de pijl het juiste seizoen aanduiden.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten