zaterdag 3 december 2011

Sinterklaas

De afgelopen 3 dagen heb ik stage mogen lopen in de Centrumschool te Wingene.
Het was er super! Deze stage verliep helemaal in het thema: de Sint.

Aansluitend bij het vak taal las ik er een verhaal voor.


Het is een boek waarin een kleine Zwarte Piet graag mee wil doen met de grote Pieten: cadeaus inpakken, schilderen of pepernoten bakken. Helaas alles mislukt, maar Sinterklaas weet de oplossing: tot hij een hele Piet is, mag hij voor het paard uit fietsen, want dat kan hij als de beste.

Een echt aanrader dus!

Om op een creatieve manier de kleuters hun aanwezigheden op te nemen maakte ik een schoorsteen.
Ik stelde de schoorsteen in het midden van de kring. En kijk er ligt een briefje bij.
Van wie zou dat briefje zijn? Laten we eens kijken? 

"Lieve kinderen
 Ik ben pakjes Piet en ik heb een probleem!
 Ik heb gisteren met de andere Zwarte Pieten een fietstochtje gemaakt, maar ik ben gevallen over
 een grote steen en nu doet mijn arm heel veel pijn! Maar ik moet Sinterklaas helpen om alle cadeautjes in 
 de schoorsteen te krijgen van de lieve kinderen, zodat zij hun cadeautje krijgen van de Sint.
 Kunnen jullie mij helpen om de cadeautjes in de schoorsteen te gooien?
 Veel geluk
 Pakjes Piet."

De kleuters mochten dan in de schoorsteen hun cadeautje met hun persoonlijk symbooltje in proberen gooien. Lukt het gooien niet dan mochten ze een stap dichter zetten en het nog eens proberen.


Zo konden ze pakjes Piet helpen met de cadeautjes in de schoorsteen te gooien.

Verder heb ik de kleuters een liedje aangeleerd door middel van een kleefbord en
muziekflesjes te gebruiken.


Hij komt, hij komt, ...

Eindelijk was het zover op vrijdag 2 december kwam de Sint met zijn 2 Zwarte Pieten naar de school.
De kleuters waren super enthousiast en verwelkomde de Sint met hun zelfgemaakte pietenmutsen die ze met mij tijdens de beeldactiviteit hebben gemaakt.

Het was een heel leuke stage! Kortom voor herhaling vatbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten